Vores modulanlæg

Om Dansk TT-Klub

Dansk TT-Klub er et fællesskab af modeljernbanefolk, som interesserer sig for modeljernbaner i størrelse TT, skala 1:120.

Klubben er hjemmehørende i Københavnsområdet, men organiserer TT-interesserede over hele landet.

TT-Klubben bygger bl.a. på et moduanlæg, som vises på udstillinger i ind- og udland.

Formand er Martin Kristensen.

 

Du kan kontakte os på mail:

 

ttklub@yahoo.dk

Nyt på siden:

 

Nyhedsbrev lagt op den 12.4.2016

 

Nyhedsbrev lagt op den 16.8.2015

 

Nyhedsbrev lagt op den 3.12.2014

 

Artikel fra TILLIG CLUB-AKTUELL om vores modulanlæg. Se link på forsiden til PDF af artiklen samt oversættelse til dansk (1.10.2014)

 

Læs om bygningen af en dansk DSB litra N i TT under menupunktet DSB i TT (3.4.2014)

Dansk TT-Klub: en rejse på vores modulanlæg…!

 

Modulanlægget er bygget af forskellige medlemmer af Dansk TT-Klub. Temaet er Deutsche Reichsbahn i epoke 3 og 4 – dog primært perioden ca. - 1970-1990.

Der køres med tidstypiske loks og vogne. På anlægget køres både med damp, diesel og el.

 

Signalsystemet er DR´s Hl-system, som blev indført fra 1960. Anlægget styres af en specialudviklet analogstyring med stations- og strækningsblokke. Endvidere korrekt styring af de tilhørende signaler.

 

Det meste af anlægget er dobbeltsporet – men en særlig specialitet er den enkeltsporede hovedstrækning, hvor togene skal styres mod hinanden fra banegård til banegård – og det hele foregår automatisk.

Afgang fra Alt Mittweida (1)

Alt Mittweida er en middelstor provinsby med en del industri. Banegården har 4 gennemgående hovedspor og to perroner. Endvidere starter en sidebane i Alt Mittweida. Til venstre for stationen ligger det nye boligkvarter med typiske DDR-betonblokke og Konsum-supermarked. Ved stationen ligger den gamle bykerne med markedsplads, kirke og sporvognslinje (under bygning). Til højre for stationen har Cirkus Busch slået sig ned med vilde dyr, akrobater og festlig belysning af cirkusteltet

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Fra Alt Mittweida kører vi mod højre. Straks efter udkørslen passerer vi langsomt Container- og godsbanegården (2) i Alt Mittweida. Fra containerbanegården betjenes områdets mange industrivirksomheder, herunder metalvarefabrikken lige overfor containerbanegården.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ud på landet

Efter containerbanegården fortsætter banen over en lille viadukt og passerer på venstre hånd den lille landsby Bartmühle (3). Barthmühle lå tidligere ude på landet, men er i dag vokset sammen med Alt Mittweida, og de tidligere gårde benyttes i dag primært til beboelse. På den store gård kan man dog fortsat se en typisk gårdshave, humlemark samt et stort bed med græskar.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Landbrugsproduktionen er i dag (1980) flyttet til de store landbrugskooperativer, LPG. Et sådan ligger på den anden side af banen, hvor vi kan se en af LPG´ets kostalde (4).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Motorvej og smalspor

Efter svinget ved LPG´et kommer vi ud i det åbne landskab – toget vil her typisk holde flere gange, da det venter på klar blok forude. Mens vi venter kan vi til venstre se en lille læssevej på sidebanen. Den benyttes til vogne med fx kunstgødning, kalk og brunkul til områdets virksomheder og LPG´er. Endvidere kan vi se resterne af en tidligere smalsporsbane, som nu har status af museumsbane.

Efter lidt tid passeres en motorvej (5). Motorvejen er en del af transitsystemet gennem DDR, så her kan man godt se vestlige personbiler. Ellers beherskes billedet af DDR-bilmærkerne Wartburg og Trabant. Det tyske Volkspolizei holder et vågent øje med trafikken!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Grænsen og minen

Efter motorvejsbroen passerer vi på venstre hånd et FKK-område (naturistbad) – FKK-bevægelsen var meget udbredt i det tidligere DDR – her fandt mange borgere et fristed for statens overvågning.

Kort efter ser vi på højre hånd en del af den bevogtede statsgrænse…så vi er tæt på Vesttyskland. Et stikspor fører over grænsebroen til Vesttyskland (6). Grænseområdet er opbygget efter datidens regler: inderst et hegn som skal forhindre adgang til grænseområdet, herefter selve grænsezonen med kolonnevej til grænsevagterne. Det meste af beplantning i grænsezonen er skåret ned. Yderst det egentlige grænsehegn samt betonpælene i rød-gul-sort, som markerer statsgrænsen. Tæt på Hagenau ligger grænsesoldaternes kaserne (7).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

På venstre hånd op til grænsen har vi en mine. Malmen læsses i selvtømmevogne, som med en V60 med advarselsblink rangeres frem og tilbage på mineområdet.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Stop i Hagenau

Vi kører nu ind på Hagenau banegård. Hagenau er en større distriktsby. Banegården har tre gennemgående hovedspor. Det mest interessante er det store remiseanlæg (8) til el- og dieselloks. Anlægget har to remiser, som også kan bruges til større reparationer. Remiserne er forbundet med en såkaldt skydebro – el- og diesellok skal jo ikke drejes som damploks.

På remiseanlægget er der en del andre spor. Disse benyttes bl.a. til opstilling af hjælpetog; vogne til brug ved revision af overledning; sneplove m.v. Kort sagt alt det udstyr som er nødvendigt for at jernbanedriften kan fungere.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ud i naturen tur-retur

Efter Hagenau kører vi ind i et meget naturskønt område (9) – kunne være i det sydlige DDR i fx Thüringen eller Sachsen. Vi kører over en biflod til den større flod. På floden – måske Elben – sejler en af de populære udflugtsdampere. Den er ved at lægge til nedenfor udsigtsrestauranten.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vi passerer nu en stor TV-mast og kører forbi Interhotel Prag (10). Interhotellet tiltrækker mange turister med gode DM (vi er jo før Euroen!). Derfor er der også en stor Intershop på hotellet.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lidt efter hotellet passerer vi på højre hånd et tidligere kalkbrud (11) – et lok med vogne er ved at køre det sidste kalk væk. Kalkbruddet kan ikke udvides mere pga. jernbanen, så driften er nu blevet urentabel. Vi passerer til sidst en jernbaneoverskæring (12) med bomme, advarselsblik og klokker, og er snart tilbage igen i Alt Mittweida. Vi håber du har haft en god tur !

 

 

 

Copyright © 2012 CompanyName.com