Lindhorst-Bärenberg (100x170 cm) - standardspor

Dette relativt lille anlæg byder på en lang række driftsmuligheder. Lindhorst ligger på en et-sporet strækning, som både betjenes af gods- og persontog. I Lindhorst er der krydsningsmulighed, ligesom stationen råder over et pakhus med læsserampe samt et spor til opstilling af godsvogne. Hovedstrækningen råder endvidere over to skjulte opstillingsspor "under byen". På hovedstrækningen kan der køre op til tre tog, f.eks. et persontog, et nærgodstog og en skinnebus. Persontoget kan f.eks. oprangeres med en BR 110 med 4 treakslede Reko-vogne eller med en BR 86 og 4 personvogne med åben endeperron. Skinnebussen kan f.eks være en BR 172, evt. med to bi-vogne for at give den hovedbane karakter.

Sidebanen går op til Bärenberg. Stationen har mulighed for maskinomløb samt pakhus og et kort sidespor. Herudover er der tilslutning til en fabrik. På den øverste del af anlægget er det muligt at køre rundt om Bärenberg - det kan f.eks. lette omløbet af maskiner, hvis begge gennemgående spor er opfyldt med vogne.

Anlægget giver gode muligheder for en intensiv drift: gennemgående tog på hovedstrækningen; overgang fra sidebane til hovedbane med f.eks. skinnebus; overførsel af vogne fra nærgodstog til læssespor og pakhus i hhv. Lindhorst og Bärenberg samt betjening af fabrikken i Bärenberg. Så på dette lille anlæg er det muligt at indsætte 3-4 tog samt en lokal rangermaskine i Bärenberg. Endvidere er der mulighed for både landskab og en typisk tysk "Kleinstadt" med historisk præg.

Anlægget blev i 1968 vist i DDR´s fjernsyn hvorfra nedenstående farvefoto stammer.

Sporplan 11: Lindhorst-Bärenberg - hovedplan

 

Sporplan 11 - skjulte spor

Forslag til forbedring

De to gennemgående spor i Lindhorst kan gøres lidt længere ved at anvende buede sporskifter - disse fandtes ikke i 1968 da sporplanen blev lavet.

Endvidere kan der laves et blindspor i tunnellen - dette kan bruges til opstilling af et vendetog, f.eks. en skinnebus.

Sporskifterne bør i dag selvfølgelig forsynes med drev under pladen. Du kan læse om nogle billige drev, som fungerer fint både til standard- og modelspor, andet sted her på hjemmesiden. Endvidere bør anlægget forsynes med de meget fine vingesignaler fra Viessmann ligesom Auhagens byhuse vil passe fint til Bärenberg.