Dansk TT-Klub - modeljernbaner i 1:120
Om Dansk TT-Klub
Dansk TT-Klub er et fællesskab af modeljernbanefolk, som interesserer sig for modeljernbaner i størrelse TT, skala 1:120.
Klubben er hjemmehørende i Københavnsområdet, men organiserer TT-interesserede over hele landet.
TT-Klubben bygger bl.a. på et moduanlæg, som vises på udstillinger i ind- og udland.
Formand er Martin Kristensen.
Du kan kontakte os på mail:
ttklub@yahoo.dk
Nyt på siden:
Nyhedsbrev lagt op den 12.4.2016
Nyhedsbrev lagt op den 16.8.2015
Nyhedsbrev lagt op den 3.12.2014
Artikel fra TILLIG CLUB-AKTUELL om vores modulanlæg. Se link på forsiden til PDF af artiklen samt oversættelse til dansk (1.10.2014)
Læs om bygningen af en dansk DSB litra N i TT under menupunktet DSB i TT (3.4.2014)
Tillig er jo den absolut førende TT-producent, og præsenterede på Nürnbergmessen et stort nyhedsprogram i TT på 80 sider.
For at tage det danske først. Tillig kommer med en dansk tankvogn fra Jansen Benzin samt en tankvogn fra Dansk Esso - begge epoke 3. Begge bliver flotte modeller i fint tryk.
Den længe annoncerede BR 38 (preussisk P8) kommer i en række varianter i epoke 1, 2, 3 og 4 fra flere forskellige baneselskaber. Tillig har lagt meget energi i denne maskine, der er lavet efter "Baukasten-prinzip", dvs. der kan løbende laves nye modeller uden at skulle ændre hele formen. DRG modellen vil være et godt udgangspunkt for relativt nemt at lave en dansk litra T.
I 2014 kommer også DR Neubau-lok BR 23.10. Maskinen er et universallokomotiv, som kan trække både persontog. lette exprestog og hurtige godstog. Vil passe ind på mange DR-anlæg.
Personvognen type B kommer i mange forskellige udgaver fra DR og mange andre baneselskaber. Spændende er bemalingen som Turistenexpress i blå med gule staferinger. Spændende er også første sæt af Balkan-Orientekspres epoke 4 som rummer en rumænsk og en tjekkoslovakisk vogn. De kommende år følger supplerende sæt så man får en komplet ekspres.
Fra DB kommer Rheingold. Tillig laver flere forskellige sæt, der tilsammen udgør et komplet Rheingold, herunder den typiske udsigtsvogn samt den meget specielle "pukkel"-spisevogn. Ellokomotivet E10 kommer også som Rheingold-maskine.
Der er rigtig mange nyheder fra CSD (Tjekkoslovakiet), PKP (Polen) og ÖBB (Østrig) hvor TT nyder stor popularitet.
Detter er kun et lille udpluk fra de 80 sider.
LINK til Tilligs nyhedskatalog 2014
PIKO fortsætter sit engagement i TT med flere spændende lokomotivnyheder. PIKO kommer med to store seksakslede diesellokomotiver, nemlig BR 130 (godstogslokomotiv) og BR 131 (universallokomotiv). Begge i første omgang som DR epoke 4. Senere kommer nok flere andre baneselskaber og epoker. Efter de første erfaringer med BR 118, som kører rigtig godt, bliver det nok to fine maskiner.
Piko kommer endvidere med nye udgaver af det elektriske motortog TALENT i bl.a. Leipzig S-bane bemaling samt andre lok i forskellige udgaver. Endvidere flere spændende varianter af containervognen.
LINK til PIKO nyhedskatalog 2014
ARNOLD fortsætter også med TT nyheder. BR 251 fra Rübelandbanen er lige på trapperne sammen med forskellige udgaver af det toetage togsæt DB13 i epoke 3 og 4.
I den modsatte ende vil ARNOLD udsende en af DRs mindste maskiner, nemlig en såkaldt ASF (Akkumulator Slæbe-Køretøj) - lille rangermaskine til rangering med store loks på remiseanlæg. Spændende.
LINK til ARNOLD nyhedskatalog 2014
KRES præsenterede ikke nogen formnyheder i Nürnberg, men arbejder fortsat på at realisere de to store nyheder, der blev præsenteret i Leipzig i oktober. Den ene er motorvognen VT 137 type Stettin. Motorvognen er fast sammenkoblet med en identisk bivogn til en fast enhed. Kørte hos DRG i 30-erne og var i brug hos DR og DB indtil 60-erne. En række af de nyheder der blev præsenteret i Nürnberg i vinter er ved at være færdige. Særligt spændende er det tredelte lyntog type ”Köln” – tog af denne type kørte dagforbindelsen Neptun fra Berlin til København over Warnemünde i 60-erne og 70-erne, så det kan også køre som internationalt tog på danske TT-anlæg.
Kühn præsenterede på messen sin V15, der var en meget udbredt rangermaskine hos DR samt på en lang række værkbaner. Kommer i flere varianter bl.a. i den typiske blå (epoke 3) og orange (epoke 4) bemaling fra DR, endvidere som DBAG epoke 5 og privanbane også epoke 5.
Modellerne af E10 (DB) og E11/E42 (DR) kommer i forskellige formvarianter og bemalinger. Tilsvarende kommer der nye udgaver af de eksisterende B/Y vogne, bl.a. DR sen epoke 4 med brunt tag og creme/grøn vognside. Mange vil huske dem i den bemaling fra Neptun-Express fra København til Berlin i 80-erne.
Copyright © 2012 CompanyName.com