Nyhedsbrev nytår 2017

Dansk TT-Klub - modeljernbaner i 1:120

TT-Nyhedsbrev, jul/nytår 2017

 

Kære læser.

 

Der er allerede gået alt for lang tid siden det seneste TT nyhedsbrev i foråret 2016. Tiden flyver afsted med mange projekter, både i privaten og modeljernbanen. Der e ri det seneste 1½ år sket rigtig meget på TT-Scenen og i vores TT-Klub

 

Et hurtigt udsyn over TT-scenen viser, at der er sket rigtig meget. Der er kommet en syndflod af nye modeller - det gælder både lokomotiver, vogne og tilbehør som fx hus, lasercutbyggesæt, figurer og meget andet. Endvidere er der jo kommet en lang række tilbehør, som ikke er specifik for en bestemt skala - det gælder fx forskellige digitale løsninger og nye materialer til landskabsbygning.

 

Det rullende materiel

2017 startede med lanceringen af ikke mindre end to modeller af en tysk damplokklassiker: Baureihe 95 (BR 95 - preussisk T20). Både Tillig og Arnold har lavet hver sin udførelse af dette store tenderlokomotiv i TT. Tilligs model udmærker sig med en meget fin og detaljeret udførelse af gangtøj, kedel mv., der fint gengiver dette store tenderlokomotiv. Arnolds udgave virker mere ”robust” og gengiver måske bedre end Tilligs meget nøjagtige model hvor kraftigt dette lokomotiv var. Lokomotivet kørte både hos DR (DDR) og DB (Vesttyskland). Ikke mindst i DDR beherskede BR 95 de stigningsrige strækninger i Thüringen helt op i 1980-erne. Både Tillig og Arnold gengiver modellen fra både DR og DB. Interessant er ikke mindst epoke 4 udgaven fra DR med oliefyring. Egentlig bør man købe begge udgaver af dette klassiske demplokomoti

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link:

 

Tillig BR 95

Arnold BR 95

 

En anden stor nyhed fra Tillig var det lille damplokomotiv T3 - en preussisk trekoblet maskine til primært drift på sidebaner og til rangering. Lokomotivet var et af de mest succesfulde, og blev bygget i meget stort antal. T3 (BR 89) prægede billedet på de tyske baner (både statsbaner og privatbaner) i epoke I til III. Lokomotivet var fortsat i drift hos både DR og DB efter krigen og hos en række andre landes statsbaner bl.a. Polen og Tjekkoslovakiet. Med Tilligs nye model af T3 er der lagt op til en lang række varianter fra forskellige baneselskaber og epoker, og en lang række af dem er allerede bragt på markedet. Tilligt model er opbygget efter ”byggekasseprincippet”, dvs. de forskellige dele i formene kan udskiftes og varieres mellem hinanden, så modellen er ”født” til at kunne komme i en lang række varianter. Som noget specielt kommer lokomotivet kun i digitaludgave idet dekoderen er fast indbygget på elektronikplatinen fra fabrikkens side. Analogbanere skal dog ikke fortvivle, da det er en intelligent dekoder, der både kan køre analogt og digitalt. Og prisen er ikke afskrækkende trods den indbyggede dekoder.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Parallelt til T3 kom Tilling med en nye serie personvogne - preussiske treakslede gennemgangsvogne. Der er tale om fire forskellige vognkasser (2/3. klasse, ½. klasse, 3. klasse samt 3. klasse med pakafdeling - endvidere forskellige kombinationer med åbne og lukkede endeperroner, så det er en bred vifte. Ligesom med T3 lokomotivet var disse vogne meget udbredte i både Tyskland og en række nabolande samt i epoke I til III. Der er allerede kommet en række varianter i forskellige epoker og baneselskaber (KPEV, DRG, DR, DB), og undervognen kan senere tjene som basis for modeller af DR rekovogne og DB umbauwagen. Så igen viser byggekasseprincippet vejen frem for mange varianter af de samme grundmodeller.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dansk nyhed - litra Bcm

Tillig er kommet med en dansk nyhed, nemlig en litra Bcm liggevogn. Liggevognene blev købt brugt i Tyskland fra 1982 og var i drift frem til 1997. De kørte både nattog til Jylland og internationale løb, bl.a. ”Skiløberen” til Østrig. Årets udgave er i den klassiske designrød - allerede sidst år kom Tillig med Bcm i fyrværkeri-bemalingen, så der er nu to udgaver i TT af denne lange DSB ligge/person-vogn. Så der e rnu grundlag for flotte DSB tog i epoke IV/V TT trukket af Tilligs My i sort/rød-designbemaling.

 

Dette var kun et udpluk af årets (2017) nyheder. Antallet af nyhede r er så stort, at man må konsultere producenternes hjemmesider for at få overblik. De stor TT producenter er i dag Tillig, PIKO, Roco, Kres, Kühn, Schirmer, Heris og Gützold (Fischer Modell). Det nemmest overblik over det samlede TT-sortiment får man bedst på forhandlernes internetsider. Størst i Tyskland er elriwa.de og mbs-sebnitz.de. - brug søgefunktionen TT i butikkernes søgefunktioner.

 

I Danmark importeres TT bl.a. af Din og Min Hobby på Bagsværd Hovedgade - de sender også til hele landet, og er lagerførende i alt med skinner (Tillig) og huse og tilbehør (Auhagen) i TT.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Udblik mod 2018

Nogle proucenter er er allerede kommet med deres 2018 nyheder og kataloger - lige før jul kom således både Roco og Tillig med disse. PIKO kommer i 2018 bl.a. med en dampmaskine - en preussisk G7 (BR 55.1.), der atter e ren maskine der kan indsættes i epoke I til III i mange varianter.

LINK: PIKO 2018 katalog

LINK: Roco 2018 katalog

 

Dansk TT-Klub

Året har været travlt of succesfuldt i klubben. Både vores dansk anlæg og vores store tyske modulanlæg har undergået mange forandringer. Vi har deltaget på to udstillinger i 2016. I foråret på Hobbymessen med kørsel på vores dansk anlæg samt bygning af moduler til vores tyske anlæg. I november deltog vi på Hobbymessen med vores tyske anlæg, som vi skal udstille i Tyskland i januar 2018 på modeljernbaneudstillingen i Leinefelde.

Du kan bedst læse om fremskridtene på vores forskellige anlæg på klubbens Facebookside - søg på Facebook: Dansk TT Klub

Afslutningsvis godt nytår til alle Dansk TT Klubs venner, bekendte og samarbejdspartnere. Vi er overbeviste om, at 2018 bliver et godt modeljernbaneår i alle størrelser!

 

Dansk TT Klub

31.12.2017

 

 

Om Dansk TT-Klub

Dansk TT-Klub er et fællesskab af modeljernbanefolk, som interesserer sig for modeljernbaner i størrelse TT, skala 1:120.

Klubben er hjemmehørende i Københavnsområdet, men organiserer TT-interesserede over hele landet.

TT-Klubben bygger bl.a. på et moduanlæg, som vises på udstillinger i ind- og udland.

Formand er Martin Kristensen.

 

Du kan kontakte os på mail:

 

ttklub@yahoo.dk

Nyt på siden:

 

Nyhedsbrev lagt op den 12.4.2016

 

Nyhedsbrev lagt op den 16.8.2015

 

Nyhedsbrev lagt op den 3.12.2014

 

Artikel fra TILLIG CLUB-AKTUELL om vores modulanlæg. Se link på forsiden til PDF af artiklen samt oversættelse til dansk (1.10.2014)

 

Læs om bygningen af en dansk DSB litra N i TT under menupunktet DSB i TT (3.4.2014)

Copyright © 2012 CompanyName.com