Nyhedsbrev august 2015

Om Dansk TT-Klub

Dansk TT-Klub er et fællesskab af modeljernbanefolk, som interesserer sig for modeljernbaner i størrelse TT, skala 1:120.

Klubben er hjemmehørende i Københavnsområdet, men organiserer TT-interesserede over hele landet.

TT-Klubben bygger bl.a. på et moduanlæg, som vises på udstillinger i ind- og udland.

Formand er Martin Kristensen.

 

Du kan kontakte os på mail:

 

ttklub@yahoo.dk

Nyt på siden:

 

Nyhedsbrev lagt op den 12.4.2016

 

Nyhedsbrev lagt op den 16.8.2015

 

Nyhedsbrev lagt op den 3.12.2014

 

Artikel fra TILLIG CLUB-AKTUELL om vores modulanlæg. Se link på forsiden til PDF af artiklen samt oversættelse til dansk (1.10.2014)

 

Læs om bygningen af en dansk DSB litra N i TT under menupunktet DSB i TT (3.4.2014)

Nyhedsbrev Dansk TT-Klub, august 2015

 

Der er desværre gået lang tid siden sidste nyhedsbrev (December 2014). WEB-redaktøren har haft travlt på arbejde, og klubbens fællesaktiviteter har også taget sit. Siden sidst er der dog sket en hel del i TT-verden.

 

Vil du følge TT-klubben på mere regelmæssig basis kan du like vores Facebookside – den har aktuelt 306 følgere – søg dansk tt klub på Facebook.dk

 

Årets loknyhed - Tilligs BR 23.10 (senere 35.10) fra DR

Efter et par års tilløb kom Tillig med en klassiker for DR-interesserede i epoke 3 og 4, nemlig damplok Baureihe (BR) 23.10 (efter 1970 BR 35.10).

 

Forbillede: BR 23.10 indgik i DR´s planer fra 1950-erne om en række forskellige nybyggede damplokomotiver, såkaldte Neubauloks. 23.10 skulle primært være et persontogslok. I programmet indgik endvidere BR 83.10 tenderlok til blandet sidebanetjeneste (27 stk.), 65.10 tenderlok til persontog i nærtrafik (88 stk.) samt 50.40 godstogslok (88 stk.). BR 25 der var tænkt som et universallok kom aldrig i produktion udover to prototyper.

23.10 var meget vellykket. Akselfølge 1-C-1 med firakslet tender (T28 Neubautender). Topfart 110 km/t i begge kørselsretninger. Der blev bygget 113 eksemplarer, og var indsat på det meste af DR´s strækningsnet, dog mest i det nordlige og mellemset DDR, da der ikke var tale om en maskine til stigningsrige strækninger i fx Thüringen og Sachsen. I Dresden indsattes BR 23.10 dog bl.a. i løb med internationale persontog til Bad Schandau (grænsen til CSSR).

Maskinen var populær blandt personalet, men blev gradvist udfaset i 1. halvdel af 1970-erne hvor moderne dieselloks overtog mange af BR 23.10 opgaver. I sin knap 20-årige tjenestetid kørt den primært persontog, men den blev også benyttet foran internationale exprestog, lette godstog, posttog og expresgodstog.

 

Model: BR 23.10 er en klassiske model i TT. Zeuke bragte den helt tilbage i 1960 som en af sine første modeller. Denne model var med forskellige varianter og forbedringer i produktion hos TT-Zeuke, BTTB og Tillig frem til midt 1990-erne, hvor tiden var løbet fra den.

Efter 20 års ventetid kommer Tillig nu med en helt ny model med fint gangtøj, NEM-stik for digitaldekoder, mulighed for lyd, motor i tender, super påskrifter mv.

Da Tillig udleverede den først serie (kat.nr. 02050) omkring jul 2014 begik de desværre en lille fejl (?), idet maskinen blev udleveret med den forkerte tender, nemlig T26 og ikke en T28. En enkelte maskine kørte dog med en T26 tender (23 1010), da den oprindelige T28 tender blev beskadiget ved et uheld, og maskinen fik en T26 tender. Men alle øvrige havde en T28. Så helt forkert er det trods alt ikke, hvis maskinen blot har det rigtige nummer.

Jeg har selv omlitreret min BR 23 1010 med ætsskilte fra Beckert Modellbau - så har man en unik og korrekt maskine.

Den model der udleveres nu (kat.nr. 02051), er med den korrekte T28 tender.

Mine erfaringer med maskinen er fine indtil nu (jeg har begge udleverede varianter): den ser godt ud; kører godt og er en fin model ift. forbilledet på langt de fleste punkter.

 

Nye danske tankvogne

Tillig har her i foråret udsendt to dansk vogne:

-Dansk BP, epoke tre, aluminiumsfarvet tank (Kat.nr. 95841)

-Dansk Sojakage Fabrik, epoke 3, lys grå tank (Kat.nr. 95845)

 

DMJU-udstillingen i april

I starten af april 2015 afholdt Dansk Modeljernbane Union (DMJU) sin årlige publikumsudstilling. I år i Køgehallerne. Vi udstillede for først gang i 8 år vores største variant af klubbens modulanlæg med DR forbillede (8 gange 8 meter!). Der var stor interesse for de nye projekter vi har i gang på anlægget:

-Ny stor banegård med sporvogn og Faller Car-System (busser)

-Ny skjult opstillingsbanegård

-Total ombygning af remiseanlægget

-Nyt industriområde

-Kolonihaver mv.

Vi havde også den fornøjelse, at vores venskabsklub fra Pirna i Tyskland var årets internationale indslag. Klubbens medlemmer hjalp til med indkvartering og program for vores tyske venner.

 

LINK: DMJU

 

Efterårets udstillinger i Helsingør og Valby-hallen

Vi udstiller to gange i efteråret:

 

På Teknisk Museum i Helsingør i weekenden 19.-20.september. Vi har her dele af vores dansk modulanlæg med, der er under opbygning.

 

LINK: Teknisk museum

 

Valbyhalle, Hobbymessen 31.10.-1.11.2015: Vi kommer her med vores store DR modulanlæg. Mange nye ting på det siden sidst!

 

LINK: Hobbymessen

 

Projekter i klubben

I klubben er der fuld gang i forskellige byggeprojekter:

 

DR moduanlæg:

-Nyt remiseområde. Bl.a. digital og meget fin drejeskive, som leder op til ny, stor rundremise

-Nye opstillingsspor – bl.a. med behandlingsanlæg til motortog (”lyntog”)

-To nye industritilslutninger: værk til fremstilling af betonelementer og nyt kemiværk/oliedepot

-Fortsat arbejde på den nye hovedbanegård – færdiggørelse af hovedsporerne

-Automatisk busdrift på pladsen foran hovedbanegården

-Nye S-togsspor på hovedbanegården med automatisk pendeldrift

-Nyt byområde ved hovedbanegården med sporvognsstrækning

-Fortsat arbejde på den nye skjulte opstillingsbanegård med 8 opstillingsspor

 

DSB modulanlæg:

-Færdiggørelse af spor og tilslutninger på Alsted station

-Byområde i Alsted – huse, veje mv.

-Viadukt over banen efter dansk forbillede

 

Andre nyheder i TT i kort form:

 

Mængden af nyheder er stor - jeg har derfor blot plukket et par stykker.

 

PIKO har indenfor det sidste halve år udleveret ikke mindre end to nykonstruktioner i TT. Det er rangermaskinen BR 106.0 (V60.0), dvs. den først serie af de firkoblede diesellokomotiv til rangering og let strækningstjeneste. Maskinen findes allerede i en fin udgave fra Tillig, så nu kan man selv vælge hvilken man foretrækker.

Tilsvarende med BR 119, der blev indført hos DR siden 1980 til tjeneste på stærkt trafikerede ikke elektricificerede strækninger. Det er af hensyn til akseltrykket et seksakslet diesellokomotiv. BR 119 afløste bl.a. (ikke uden problem) damplokomotivet BR 95 på strækningen op til Saalfeld og videre til Hof i Vesttyskland. PIKOs model er den første serie med såkaldt ”Kramermütze” (Kasket) idet dan havde et markant udhæng over førerstanden til det tredje frontlys.

Også denne model findes allerede fra Tillig – både i den første og den anden serie (med og uden ”Kasket”)

 

Arnold fortsætter sin serie med to-etages vogne type DB13 fra DR, der nu er kommet i flere epoker samt med og uden førerkabine (til vendetogskørsel) samt som to- og firdelt enhed. En fin model!

 

Og så ser vi frem til Arnolds første damplok i TT - en BR 95, der skulle komme omkring årsskiftet!

 

Personvogne og godsvogne fra Tillig

Tillig er kommet med mange nyheder og varianter af kendte vogne – både person- og godsvogne i alle epoker fra epoke 1 til 6. Det er markant så mange varianter der kommer fra de østeuropæiske baneselskaber som PKP, CSD/CD, MAV samt fra ÖBB og SBB – det må betyder, at der er et voksende marked for TT i disse land. Det er glædeligt. Endvidere markant meget DB/DBAG (Vesttyskland/Tyskland efter genforeningen).

Specielt kan fremhæves:

-Videreførelsen af serien med TURISTENEXPRESS fra DR – nyt vognsæt med bl.a. forrådsvogn

-Balt-Orient-Expresse med vogne fra CSD og CFR (Rumænien!)

-Rheingold og TEE-vogne fra DB samt lokomotiver hertil i epoke 3 og 4.

Man kan på Tilligs hjemmeside – www.tillig.com - løbende orientere sig om de mange nyheder i TT fra Tillig.

 

Og til sidst:

 

Vi kan glæde os til et nyt modelbaneår i TT – god kørsel!

 

Copyright © 2012 CompanyName.com