Nyhedsbrev april 2016

Om Dansk TT-Klub

Dansk TT-Klub er et fællesskab af modeljernbanefolk, som interesserer sig for modeljernbaner i størrelse TT, skala 1:120.

Klubben er hjemmehørende i Københavnsområdet, men organiserer TT-interesserede over hele landet.

TT-Klubben bygger bl.a. på et moduanlæg, som vises på udstillinger i ind- og udland.

Formand er Martin Kristensen.

 

Du kan kontakte os på mail:

 

ttklub@yahoo.dk

Nyt på siden:

 

Nyhedsbrev lagt op den 12.4.2016

 

Nyhedsbrev lagt op den 16.8.2015

 

Nyhedsbrev lagt op den 3.12.2014

 

Artikel fra TILLIG CLUB-AKTUELL om vores modulanlæg. Se link på forsiden til PDF af artiklen samt oversættelse til dansk (1.10.2014)

 

Læs om bygningen af en dansk DSB litra N i TT under menupunktet DSB i TT (3.4.2014)

 

TT-Nyhedsbrev, april 2016

 

Der er gået over et halvt år siden det sidste nyhedsbrev i august, og der er sket meget i TT-verden og i vores danske TT-Klub siden da.

 

Nye danske lok og vogne

Vinterens Nürnberg-messe bragte 3 danske TT-nyheder fra Tillig: MY 1135 i bemaling fra DSB Banetjenesten, der kørte i denne mørkeblå bemaling 2004-2011. (kat. 04539 – udlevering ca. oktober 2016). Den vil gøre sig fint med de danske balastvogne Tillig udsendte for ca. 5 år siden eller med lavsidede firakslede åbne godsvogne med sand eller andet materiale til jernbanebyggeri.

 

Endvidere kommer Tillig med en dansk åben toalslet godsvogn litra PT, som epoke tre vogn. Vognen fandtes i 116 eksemplarer, og blev brug til transport af mange typer gods (kat. 17772, udleveres foråret 2016).

Endvidere kommer Tillig med en dansk liggevogn litra Bcm med ”fyrværkeri-bemaling” (kat. 16200). I alt købte DSB 22 stk. brugt fra DB, og indsatte dem i både indenlandske og udenlandske løb. Den konkrete vogn med fyrværkeribemaling kørte hos DSB i 1988-1994 og havde litra 51 86 51-40 427. Hvis Tillig i den kommende år kommer med flere danske varianter af denne vogn kan man fx lave vinterekspressen ”Skiløberen”. Oplagt trækkraft er den MY i designbemaling fra epoke 4-5 Tillig udsendte for et par år siden.

 

Andre fabrikanter er kommet med vogne, der nemt lader sig omlitrere til danske vogne. Hollandske PSK-Modelbow har en østrisk vogn der svarer til en dansk litra Hbis (skydevægge) vogn i sit sortiment og Hädl har lavet en meget fin tysk standardgodsvogn med fladt tag (preussisk type G10), der også kan forvandles til danske udgaver. Decals til omlitreringer til dansk kan bl.a. bestilles efter ønske hos danske KM-Text og Skilteskoven.

 

Tysk og andet europæisk nyt

Mængden af TT-nyheder fra de forskellige fabrikater er så stor at det kun kan blive et lille udpluk.

 

Nye sidebane personvogne: Tillig kommer med en hel serie på 4 typiske treakslede preussiske personvogne, der kan bringe liv på sidebanerne. Vogntypen kørte i epoke 1-4. 4-vognssættet kommer i 2016 både i en epoke 1-udgave fra de preussiske statsbaner, KPEV, og i epoke 3 fra DR. Senere kommer epoke 2 og DB varianter. Endvidere vil Tillig nok bruge den samme undervogn til fremtidige projekter: oplagte er DR Rekovogne og DB Umbauwagen (begge serier epoke 3-4) – disse ombyggede vogne prægede billedet hos begge jernbaneforvaltninger i efterkrigstiden.

 

På lokomotivfronten kommer både Tillig og Arnold i den nærmeste fremtid begge med damplok BR 95. Det er en femkoblet stor dampmaskine med for og efterløber. Lokomotivtypen var indsat på stigningsrige strækninger, og blev også kaldt ”Bjergkongen”. Loktypen var bl.a. dominerende på hovedstrækningen op til Saalfeld i DDR. Både Tillig og Arnold bringer maskinen i forskellige epoker og udgaver, således både med gammel og ny kedel samt med kul- eller oliefyring. Tilligs model kommer her til sommer og Arnolds nok til efteråret.

 

Tillig kommer også i år med den lille preussiske T3 (BR 89.70) dampmaskine. I første omgang fra DR epoke 3, men her er også mange muligheder, da maskinen var meget udbredt og har kørt i epoke 1-6 (sidste som museumsmaskine), så her er også mange muligheder.

Nævnes skal også BR 252 – stort 6-akslet ellok, der skulle være den nye standardtype hos DR. Murens fald satte imidlertid en bremse for det projekt, og der blev kun bygget 4 eksemplarer, der var i drift hos DR og senere DBAG. Nogle af maskinerne kører fortsat som privatbanelok i godstrafik. Kommer i sommeren 2016.

 

ROCO og PIKO fortsætter også deres engagement i TT. ROCO er her ved årsskiftet kommet med BR 110 (Firakslet diesellok med centralt førehus) fra DR epoke 4, der bliver fulgt op med rangerudgaven BR 111 senere på året. Og PIKO har udleveret forskellige udgaver af rangermaskinen BR 106.

 

I øvrigt er trenden i TT den samme som i H0. Maskinerne komme både i analog og digitale udgaver samt med lyd. Interessant er fx at PIKOs digitale BR 106 med lyd også virker på analog anlæg med lyd (dog kun med standard motorlyden, da man ikke i analog drift kan vælge fx fløjte, rangerlyde, bremser mv.).

Samlet bragte Nürnbergmessen til stort udvalg af nyt i TT. Du kan selv gennemgå producenternes kataloger og nyhedsprospekter på deres hjemmeside (linksamlingen her på hjemmesidensiden).

 

En samling af årets nyhedsprospekter findes på Modellbahnshop Sebnitz hjemmeside:

 

Nyhedsprospekter 2016

 

Dansk TT-Klub i efterår og vinter 2015-2016

Perioden har været præget af høj aktivitet og medlemsfremgang.

Klubben har deltaget i tre udstillinger.

 

I september 2015 på Teknisk Museum i Helsingør med vores danske anlæg.

 

I november 2015 udstillede vi på Hobbymessen med vores store tyske modulanlæg i Valbyhallen. Her viste vi de nye moduler, der er ved at være færdige. Det drejer sig om det ombyggede remiseområde, den nye hovedbanegård Bärenburg samt den store skjulte banegård med to vendesløjfer og 8 opstillingsspor. Der var gennemkørende drift på alle moduler, og til efteråret vil alle finesser med de skjulte banegårde også være i drift. Når de er endeligt tilsluttet vil 22-24 tog være i automatisk drift samtidig!

I marts 2016 var vi med på Hobbymessen i Valbyhallen med vores mindre danske modulanlæg. Anlægget viser hvad der findes af materiel til dansk kørsel i TT. Efter Hobbymessen er vi gået i gang med en udbygning af anlægget, hvor sporudfletningen i den ene ende af stationen bygge om, og der bliver mere åben strækning. Endvidere bliver landskabet gradvist færdiggjort.

 

Udviklingen i byggeprocessen på begge anlæg kan følges på vores facebookside dansk tt klub. Næste store mål med det tyske anlæg er Hobbymessen i november, hvor den skjulte banegård, smalspor, papirfabrik og Bärenburg bycentrum skal være frædigt.

 

Så der har vært travlt i både en hjemlige og udenlandske TT-Verden!

 

 

Copyright © 2012 CompanyName.com